We hebben een match!

Recruiten is niets meer dan het plaatsen van de juiste persoon op de juiste functie in de juiste organisatie. Simpele samenvatting, minder simpele uitvoering. Bij het selecteren van een pionier voor een opdrachtgever komt namelijk aardig wat kijken. Want, zoals Martijn al eerder schreef: recruitment is een ambacht en geen fabriek. Bij Studelta geloven we niet in cv’tjes naar organisaties doorschuiven, maar wél in een duurzame relatie tussen opdrachtgever en pionier. Hoe waarborgen we die? Recruitment heeft de sleutel!
 
Op zoek naar de juiste pionier...
De zoektocht naar een geschikte pionier begint bij de opdrachtgever. Naar wat voor persoonlijkheid is jouw organisatie op zoek? Welke karaktereigenschappen heeft een pionier nodig om de opdracht succesvol uit te kunnen voeren? Deze vragen stellen we nog vóórdat de recruiter de wijde wereld in gaat op zoek naar jouw kandidaat. De antwoorden hierop zijn bepalend voor de volgende stap in de zoektocht. Ze creëren niet alleen een duidelijk beeld van wát de pionier gaat doen, maar ook van wáár hij of zij dat gaat doen. Of de pionier succesvol is in jouw organisatie hangt namelijk niet alleen af van de werkzaamheden, maar ook van de organisatiecultuur waarin de pionier komt te werken.
 
Een matchende missie
Het codewoord dat aan de zoektocht ten grondslag ligt, is missie (waar naartoe?). Niet alleen jouw organisatie heeft een missie, maar de pionier die misschien wel bij jou aan de slag gaat – of juist niet – ook. De missie gaat over wat iemand wil bereiken op lange termijn. Dat stuurt namelijk hoe iemand werkt, produceert, nadenkt, overweegt, handelt en simpelweg leeft. Wanneer we organisaties en pioniers met dezelfde missie aan elkaar weten te matchen, is de uitkomst daarvan een duurzame (werk)relatie. Waarom? Omdat de neuzen dan dezelfde kant op staan. Het gedrag van zowel de organisatie als de pionier wordt vanuit dezelfde intrinsieke motivatie aangestuurd.
 
Waarden en identiteit
Maar lang niet iedereen kan zijn of haar missie goed onder woorden brengen, horen we je nu denken. Dat klopt. Daarom kijken we bij Studelta ook naar waarden (waarom?) en identiteit (wie?), aangezien die nauw samenhangen met de missie die iemand al dan niet kan formuleren. Om de waarden te kunnen achterhalen, stelt de recruiter potentiële pioniers vragen als: “Wat vind je belangrijk in het leven? Wat waarderen jouw vrienden aan je?” De missie van iemand die enthousiasme als kernwaarde beschouwt, kan anders zijn dan de missie van iemand die nauwkeurigheid heel belangrijk vindt. Hetzelfde geldt voor de identiteit: ben je assertief of volgzaam? Analytisch of creatief? Het een sluit het ander natuurlijk niet uit, maar door de juiste vragen te stellen kan de recruiter een goed beeld vormen van de waarden en identiteit van de potentiële pionier.
 
Missie, identiteit en waarden: zet de bijbehorende schuingedrukte vragen in deze blog eens op een rijtje om een beeld te krijgen van onze manier van recruiten. Wil je weten waar we nog meer naar kijken? Houd dan onze blog in de gaten. En ben je benieuwd of wij de juiste pionier voor jouw organisatie kunnen selecteren? Neem dan contact met ons op!
Nieuwsbrief

Pssst...

Wil je op de hoogte gehouden van vaknieuws binnen jouw sector? En evenementen die we organiseren? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief, zodat we jou relevante informatie kunnen toesturen!