Waar staat jouw school over 5 jaar?

In de afgelopen maanden heb ik me verbaasd over hoe er wordt geworsteld met de normjaartaak. Het puzzelen met de 1.659 uur van leraren - bij een voltijds aanstelling - in het voortgezet onderwijs is een enorme opgave voor scholen. Ik vind dat bizar, omdat het ook nog eens het verkeerde vertrekpunt is bij het succesvol runnen van een school. In deze blog mijn pleidooi voor een totaal andere benadering van het kapitaal van jouw school.

Bij bovenstaande vraag heb ik - en ik hoop jij ook - direct allerlei associaties. In mijn geval mooie beeldende plaatjes over gebouwen, klaslokalen en onderwijsvormen. Wat zie jij voor je? Ik denk in ieder geval aan een bloeiende school met een inspirerende en flexibele leeromgeving, waar men durft te kiezen voor creativiteit en waar ruimte is voor leren en ervaren op een uitdagend niveau. Wat ik in ieder geval niet voor me zie is een school waarop kinderen naar huis worden gestuurd omdat de docent er niet is. En ook zie ik geen school voor me waarop kinderen nog steeds op dezelfde manier les krijgen als nu, laat staan als vijf of misschien wel tien jaar geleden.

Worden de juiste acties ondernomen?
Er zijn veel manieren om invloed uit te oefenen op de toekomst van jouw school. Maar ik ben er van overtuigd dat de toekomst begint bij het kapitaal van de school: de leraar. Dus hoe ga jij daar nu goed mee om? Welke acties onderneem jij? En welke ondernemen we gezamenlijk om een ideale werkrelatie tussen werkgever en werknemer te creëren? Hoe zorg jij ervoor dat je over vijf jaar gemotiveerde, toekomstgerichte docenten rond hebt lopen? Wat mij betreft niet door te blijven praten over uren en taken. Niet door het lerarenregister. Niet door de beeldbepalende discussies over (administratieve) werkdruk in het onderwijs. Niet door € 10.000 startgeld uit te loven voor een nieuwe docent wiskunde. En zo kan ik nog wel even doorgaan…

Ontwikkeling en eigenaarschap
Dus wat dan wel? Ik denk overigens dat bovenstaande instrumenten - in het hier en nú - best kunnen helpen om de boel te runnen en wellicht de kwaliteit te laten stijgen. Maar om dat zojuist gevisualiseerde beeld van jouw school in de toekomst te bereiken is volgens mij iets anders nodig. Bij veel scholen ervaar ik een beperking van de professionele autonomie van de individuele docent. Ik ben er van overtuigd dat juist daarop inzetten groot verschil zal maken. En - dat heb ik zelf ervaren - dat kan ook met beleid. Het effect zal zijn dat docenten zich persoonlijk en professioneel blijven ontwikkelen en meer eigenaarschap laten zien, waardoor zijzelf én de leerlingen gelukkiger zullen zijn. Wedden dat ook jouw resultaten verbeteren?

Oog op de toekomst
Ik zie dat zoveel mensen in het onderwijs opgeslokt worden door de waan van de dag. Terwijl de formatie voor volgende schooljaar mij een ideaal moment lijkt om verder vooruit te kijken. Niet de leerlingaantallen van volgend jaar, maar jouw perspectief op jouw school over vijf jaar. Waar werk je nu naar toe? En welke consequenties heeft dat dan voor jouw formatie? Laten we de uitdaging aangaan om éxtra leraren te vinden en op te leiden voor die school over 5 jaar. Laten we werken naar positieve beeldvorming rondom de docent. Want het blijft een fantastisch vak, dat is een feit!

Dit pleidooi is geen aanklacht, maar een oproep tot lef en creativiteit. Heb ik je uitgedaagd? Neem dan contact met ons op. Met een gezamenlijk beeld van de toekomst gaan we verkennen wat we nu kunnen doen om daar te komen. Met de theoretische kennis van bijvoorbeeld Geoff Smart, Margaret Heffernan en Aart Bontekoning en tools getoetst in de praktijk gaan we aan de slag. Aan de slag om te bouwen aan een succesvolle organisatie. En dat begint bij? Mensen!

Lorem ipsum

Pssst....

Wil je op de hoogte gehouden van vaknieuws binnen jouw sector? En evenementen die we organiseren? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief, zodat we jou relevante informatie kunnen toesturen!