Hoe hou je het moraal hoog? Hoe hou je nu jouw cultuur in leven?
Geschreven door Martijn van Rossum. Er gaan nu genoeg praktische tips over thuiswerken rond, dus daar hoef ik jullie volgens mij niet bij te helpen. Mocht je daar nog wel naar op zoek zijn:
deze video van HR Director Noel Van Dyke van Treehouse is zeer compleet. Leer vooral van organisaties die thuiswerken al volledig hebben omarmt, en test wat voor jullie werkt. Blijf dat doen. Experimenteren en verbeteren.
Gebrek aan communicatie
Waar ik me zorgen over maak is de manier van communiceren of überhaupt het gebrek daaraan. In heel veel organisaties is overgeschakeld op crisiscommunicatie: andere samenstelling, ander ritme, maar ook andere manieren. En al helemaal omdat we bijna allemaal thuiswerken is het belangrijk om aandacht te geven aan onderlinge communicatie.
Blijf in contact met jouw mensen
Het lijkt een open deur om te benadrukken dat je in contact moet blijven met jouw mensen, maar ik zie dat de praktijk weerbarstiger is. We weten dat sociaal contact erg belangrijk is voor mensen. Dus dat menselijk contact is ook essentieel in arbeidsrelaties. Nu zie ik dat we snel kiezen voor mailen, slacken en appen, maar dan mis je toch nog een belangrijk deel van de communicatie. Bellen is dan alweer een stuk beter en hoe simpel is het om een videocall te doen liefst met je héle team?
Elkaar zien verkleint de afstand
En dat is nog niet ideaal, maar als je elkaar niet ziet, komt er toch meer afstand. Verlies je eigenlijk een beetje de aansluiting… en dan wordt uit het oog toch te snel uit het hart. Zorg ervoor dat je elkaar kan blijven zien! Daarom vind ik het normaal gesproken ook zo belangrijk dat een HQ ook een thuis is. Een uitvalsbasis. Nu dat wegvalt, denk ik eigenlijk dat elkaar virtueel zienhet de enige manier is om het moraal en de productiviteit hoog te houden.
Mocht je nog andere suggesties hebben, let me know! Dan kan ik ze ook weer doorgeven.
We weten dat pioniers goed tot hun recht komen in bepaalde organisatieculturen. En dat je actief die cultuur kunt onderhouden en zelfs stimuleren. Welke waarden en gewoontes in jouw organisatie maken dat deze eigentijdse ontdekkingsreizigers ruimte krijgen om te doen waar ze goed in zijn: jou verrassen.