Recruitment: een ambacht, geen fabriek

In 2003 ontmoette ik vlak bij Komodo in Indonesië drie parelvissers. Althans, het waren zeevissers en duiken naar de oesters met hun parels was slechts een hobby, maar dat is weer een heel ander verhaal. Deze jonge jongens hadden zich de ambacht zó eigen gemaakt dat ze prachtige parels konden laten zien. Voordat de parelkwekerij ontstond, was parelduiken een gewaagde onderneming. De duikers moesten grote diepten opzoeken, soms tot wel 40 meter. Ze vetten hun lichaam in om warmte op te sparen, maakten een neusklem van het schild van een schildpad en beschermden hun oren met proppen ingevet katoen. Een mooie traditie...

Arbeidsbemiddeling is een ambacht
Net als parelvissen op grote diepte is recruitment ook een ambacht. Die kunst begint bij het vinden van de verborgen parels. Daarna begint het poetsen van de parel: geef mensen de juiste tools om te shinen. En durf ze met de juiste begeleiding uit hun vertrouwde omgeving te halen en neer te zetten in een omgeving waar ze uitgedaagd worden. Een omgeving waar ze gestimuleerd worden om zichzelf nóg beter te leren kennen, hun potentieel te ontsluiten en daarmee waarde toe te voegen voor de organisatie.

...een noodzakelijke ambacht!
De economische groei komt in 2017 uit op hoogste niveau in tien jaar en zal in 2018 ook zo’n 3 procent groeien. Op bijna alle fronten staat het licht op groen. Bijna, dan. Het grootste probleem voor de Nederlandse economie zal het personeelstekort worden. En zonder krapte op de arbeidsmarkt is het al lastig genoeg om de juiste collega’s te vinden. Dat betekent dat recruitment niet alleen booming is, maar ook uiterst noodzakelijk.

Hoe ziet dat ambacht er dan uit in 2018?
Gelukkig kan ook een ambacht met z’n tijd meegaan. In 2018 heeft een recruiter écht betere tools tot zijn beschikking dan vet, proppen katoen en een neusklem. De ordners zijn vervangen door “applicant tracking systemen”. De inloopvestigingen zijn ingeruild voor online portals. En de telefoons blijven, maar worden aangevuld met boolean search strings. Het zijn dynamische tijden voor vernieuwers. Sommige recruiters profileren zich als echte technologiebedrijven en zetten traditionele uitzenders weg als de V&D onder de retailers. Alles in een ratrace om sneller, flexibeler en goedkoper te zijn.

Tijd en aandacht maakt het verschil
Maar wat écht het onderscheid maakt, is juist persoonlijke aandacht. Ik ben absoluut voor alle nieuwe technieken die helpen om, ook in 2018, die verborgen parel te ontdekken en op te poetsen. Maar bij het zoeken van parels moet je niet alleen op cv’s focussen, maar juist ook luisteren naar de intrinsieke motivaties om de verstopte competenties te ontdekken. Niet alleen kijken naar ervaring, maar naar de potentie die iemand heeft om te groeien. Recruitment is nou eenmaal geen fabriek.

Ambacht of fabriek
Tegenwoordig hoeven parelduikers niet meer hun leven te wagen voor die ene parel. In 1888 werd ontdekt dat je parels ook kunt kweken en richtte een Japanse ondernemer een parelkwekerij op. De parelindustrie was geboren en al snel was het parelvissen niet meer dan een hobby. Een curiositeit, die vooral nog wordt beoefend voor toeristen. Maar zeg nou zelf… Welke parel heeft voor jou meer waarde?

Wil jij de focus op je cv verleggen naar jouw persoonlijkheid en drijfveren? Of ben je nieuwsgierig geworden naar de waarde van het recruitmentambacht voor jouw organisatie? Wil je fabriekswerk inruilen voor het ambacht? Wij gaan graag het gesprek met je aan!

Neem contact met ons op!