Onderwijspioniers in verschillende rollen

De invulling van tekortvakken, de vergrijzing, het lerarenregister of de vraag naar vernieuwing binnen verouderde wetgeving. Studelta helpt scholen door bemiddeling van jonge hoogopgeleide pioniers en ontwikkelt binnen het onderwijs. Wij denken mee, ongeacht de uitdaging waar de school voor staat. Steeds vaker krijgen we de vraag naar ondersteuning binnen het secundaire proces van het onderwijs. Ondanks dat de primaire focus op bemiddeling van startende docenten ligt, zijn wij in de invulling van rand-functies ook van toegevoegde waarde. Dit aangezien onze pioniers beschikken over een groot reflectief vermogen, recente kennis vanuit hun opleiding meebrengen en dicht bij de belevingswereld van de leerlingen staan. Op deze wijze dragen wij bij aan het onderwijs, in welke vorm dan ook.

Digitaal onderwijsassistent
Zoals gezegd zijn onze pioniers ook in andere rollen van toegevoegde waarde. Zoals Chris die in 2014 startte als DOA, digitaal onderwijsassistent, op een middelbare school die volledig digitaal ging binnen één jaar. De verschillen binnen het team in kennis en kunde op digitaal vlak waren zo uiteenlopend, dat de school behoefte had aan een verbinder met sterke sociale vaardigheden en een passie voor ICT. Aangezien Studelta selecteert op kernwaarden en identiteit was deze pionier snel gevonden. Chris had meerdere rollen: meedenken met docenten over hoe ze de les konden digitaliseren, een vast consult-uurtje in de lerarenkamer waarbij iedereen kon inlopen met vragen maar ook het opzetten van een digilab binnen de school waar de echte wizzkids helemaal los konden gaan. Na een half jaar trad Chris bij de school in dienst, hij bouwt zijn digilab nog steeds verder uit.

Leerlingbegeleiding
Maar ook Claire, onze leerlingbegeleidster. Zij ging aan de slag op een zwakke vmbo school in de randstad. De school kon de vraag naar extra begeleiding niet aan voor de hoeveelheid kinderen die dit nodig hadden. Daarnaast miste er een pro-actieve houding binnen het team van leerlingbegeleiders en wilden ze graag een pionier met nieuwe ideeën en werkvormen. Claire kwam binnen met veel energie en nuttige kennis vanuit haar studie orthopedagogiek, ze kreeg al snel een actieve rol toebedeeld binnen het team. Zij voorzag de docenten van nuttige kennis en inzichten vanuit haar recent afgeronde studie. Daarnaast stond zij dicht bij de leerlingen, waardoor ze snel een vertrouwensband op kon bouwen.

HR expert
Dan was er nog Larissa, onze HR expert. Een vmbo school gaf aan - op het gebied van personeelszaken - om te komen in het werk en had behoefte aan een slimme pionier die orde op zaken kon stellen. De nadruk lag op plannen, organiseren en gestructureerd werken. Daarnaast werd er om proactiviteit en reflectief vermogen gevraagd. Larissa bezat deze competenties en was door haar studie psychologie een waardevolle toevoeging aan het team. Na een tijd succesvol via Studelta te zijn bemiddelt en actief bezig te zijn geweest met haar eigen ontwikkeling is Larissa door de school in dienst genomen.

Wij bemiddelen onderwijspioniers voor docentfuncties maar denken ook graag mee hoe onze onderwijspioniers op andere functies van toegevoegde waarde kunnen zijn binnen de organisatie.