Mbo-traineeship Talent voor de Klas: van idee tot concrete start!

In september 2018 is het zover: het mbo-traineeship Talent voor de Klas gaat écht van start! *
In deze blog vertellen de oprichters van Talent voor de Klas, Michelle Smid en Hannah Edelbroek, hoe deze droom werkelijkheid werd.

Hoe het allemaal begon
Het is maart 2016, 19.00 uur ’s avonds en veel te warm: 42 graden om precies te zijn. Ik zit voor mijn eigen opgeknapte Nissan Urvan Campervan uit ’89. Nadat ik in een nieuwsbrief van mijn oude universiteit lees dat de Nationale DenkTank ’16 op zoek is naar deelnemers beslis ik te solliciteren. Oh, ik ben trouwens in Australië. In Fremantle welteverstaan en het duurt nog 6 maanden voordat ik terug in Nederland ben.
- Michelle

Omdat een collega-docent een promotie heeft, vervang ik haar tijdens een driedaags project met masterstudenten. Als we aan het borrelen zijn, vertelt de trainer van het project over De Nationale DenkTank en het thema van 2016: Onderwijs. Mijn onderwijshart begint meteen sneller te kloppen en nog diezelfde avond zit ik tot in de late uurtjes achter mijn laptop om alles te lezen over De DenkTank en hoe je je kunt aanmelden.
- Hannah

Nu, precies twee jaar later, is het mbo-traineeship Talent voor de Klas een feit.

Op onderzoek uit
Het onderwerp van onze DenkTank was het Nederlandse beroepsonderwijs. Naast het verrichten van het nodige literatuuronderzoek liepen we een aantal dagen mee op het mbo en hbo. Maar wat ons de meeste inzichten verschafte, dat waren de gesprekken met alle experts in het veld: van studenten en docenten tot bestuurders, wetenschappers, werkgevers en onderwijskundigen. Wat zij allen gemeen hadden? De nodige kennis maar vooral passie voor het Nederlandse beroepsonderwijs.

Wat ons opviel aan de studenten op de entreeopleiding en niveau 2 van het mbo is dat zij een ontwapende eerlijkheid bezaten. Tegelijkertijd zagen we ook dat veel studenten op deze niveaus vaker een gecompliceerde achtergrond hebben en dat leren voor hen, mede daardoor, niet altijd vanzelfsprekend is.

Van docenten kregen we vaak terug dat het doceren op deze niveaus toch écht iets anders was. Een docent beschreef het heel mooi: “Als docent is het beschikken over een groot empathisch vermogen en inlevingsvermogen, vergevingsgezindheid en het bieden van een veilige en vertrouwde basis voor deze doelgroep van veel groter belang dan vakinhoudelijke kennis.” Kortom, het beschikken over goede pedagogische en interpersoonlijke vaardigheden op deze niveaus bleek essentieel.

Als laatste toonde ons onderzoek aan dat er de komende jaren een docententekort op het mbo zat aan te komen wegens de vergrijzing én dat er structureel te veel pedagogen en psychologen op academisch niveau werden opgeleid. Deze bevindingen gelden anderhalf jaar later overigens nog steeds.

Van idee naar praktijk
BAM! Daar was het idee voor Talent voor de Klas geboren. Waarom scholen we universitair afgestudeerde pedagogen en psychologen niet om tot docent voor de entreeopleiding en niveau 2 van het mbo? Een win-win situatie voor iedereen, zou je zeggen?

Zo makkelijk bleek het echter niet. We liepen tegen allerlei obstakels aan die we van tevoren nooit hadden voorzien. Zo liep de DenkTank op een einde en stonden we er ineens ‘alleen’ voor. We woonden allebei in Amsterdam en moesten op z’n minst onze huur kunnen betalen. We hadden te maken met veel enthousiaste instellingen, maar hoe kregen we die allemaal structureel betrokken?

We besloten de gok toch te wagen en stortten ons volledig op de verdere uitwerking van het traineeship. We geloofden hier immers in, en niet alleen wij, ook vele anderen. Na veel geschaaf aan ons idee en vele gesprekken met mbo-instellingen sloten er uiteindelijk maar liefst zes instellingen zich aan als inhoudelijk en financieel partner van Talent voor de Klas: Friesland College, Koning Willem 1 College, Noorderpoort, ROC van Amsterdam, ROC Midden Nederland en ROC TOP. We werkten ons een slag in de rondte, spraken met het Ministerie van OCW en de MBO Raad, co-creëerden en leerden vooral enorm veel over ondernemerschap en over onszelf! Afgelopen februari werd ons harde werken met een kers op de taart beloond: met Studelta als uitvoeringspartner kan het traineeship daadwerkelijk van start in september 2018!*

Wie had dat gedacht twee jaar geleden, zittend voor een campervan in Australië en borrelend met collega’s in de kroeg. Wij in ieder geval niet. Één les die we er wel uit halen is dat ondernemen een avontuur is en doorzetten onvermijdelijk.

* bij minimaal 12 deelnemende pioniers

MBO
Wil je meer weten over het mbo traineeship? Klik dan op onderstaande knop.