Alles wat je aandacht geeft, groeit: leidinggeven aan starters in corona tijd

‘Leidinggeven op afstand’, ‘Leidinggeven in Corona tijd’, ‘Vijf manieren van leiderschap tonen tijdens deze crisis’, als je op Google intypt ‘leidinggeven Corona’ dan kan je kiezen uit honderden artikelen over dit thema. Dit geeft wel aan dat veel organisaties met deze uitdaging kampen. 

Zo ook bij Studelta... Wij werken uiteraard thuis en via (beeld)bellen proberen we het contact onderling zo goed en warm mogelijk te houden. Onze eigen operationeel manager Kees Kooijmans is zelfs gestart in deze periode bij Studelta en hij ervaart dat vooral structuur rust geeft:

‘Doordat je veel gesprekken mist bij bijvoorbeeld het koffieautomaat, vraagt deze tijd om veel meer structuur. Je hoort en ziet een stuk minder van iemand, waardoor sturen op gedrag opeens veel ingewikkelder wordt. Er is geen of veel minder non-verbale communicatie, dus is het belangrijk meer door te vragen: hoe zit iemand in z’n vel, wat zijn de omstandigheden waarin iemand thuiswerkt? De situatie vraagt om meer afstemming en creativiteit om de juiste doelen te bereiken. Een nieuwe structuur van vergaderen is er niet direct en iedereen vult het op z’n eigen manier in, dat levert interessante inzichten op. Zo blijken de videogesprekken met collega’s, klanten en kandidaten toch best goed te werken en blijkt de competentie zelfredzaamheid vaak toch beter ontwikkeld dan gedacht. 

Generatie Y

Ook ik geef leiding in coronatijd. Bij Studelta werken wij met de jongste generatie werkende: generatie Y. Al onze pioniers werken sowieso op afstand voor mij, omdat ze allen bij een andere opdrachtgever ergens in het in land aan de slag zijn. Leidinggeven op afstand was dus ook voor Corona al onderdeel van mijn werk. 


Mijn eigen ervaring leert mij vooral dat er maar een ding belangrijk is bij leidinggeven op afstand voor deze generatie, en dat is aandacht. Aandacht in de vorm van tijd en luisteren. Elk mens heeft behoefte aan aandacht en waardering. Leef je in zonder oordeel en luister naar je collega’s. Wat vinden ze lastig, wat zijn de grote energielekken in hun dag en vooral ‘waarom’? Maak gebruik van de bekende ‘LSD-methode’: luisteren, samenvatten en doorvragen. 

Geplande aandacht

Wat ik veel hoor bij pioniers is dat privé en werk in elkaar overvloeien en dat ze het lastig vinden te starten of hun werkdag te beëindigen. Pauzes worden overgeslagen waardoor ze aan het einde van de dag uitgeblust zijn. En de invloed van de hele dag naar een beeldscherm staren wordt als erg onprettig ervaren. Ook hoor ik de pioniers regelmatig benoemen dat ze een drempel voelen om hulp te vragen. Ze voelen zich de junior in het team, zijn vaak nog vrij nieuw op de werkvloer en moeten nog een hoop leren over de inhoud van het werk. Maar ook over hoe de hazen lopen binnen de organisatie. Onderschat die drempel niet. Probeer hem weg te nemen door vaste momenten in te plannen. Denk niet: ‘hij of zij belt me wel als er wat is’, want de ervaring leert dat starters toch eerst zelf het wiel gaan proberen uit te vinden omdat ze je vaak niet tot last willen zijn. Dit kost hen onnodig veel tijd en energie, terwijl je dit makkelijk kan wegnemen door tijd en aandacht in ze te investeren. Dit betaald zich daarna dubbel en dwars uit! 

Overzicht en kaders

Een andere manier van aandacht geven kan in de vorm van hen helpen overzicht te scheppen in hun werk. Ga samen eens (digitaal) samen zitten om een planning voor de week te maken, samen resultaatafspraken te maken en het liefst zo SMART mogelijk. Dat geeft hen kaders en rust. Of organiseer bijvoorbeeld een ‘daily’ waarbij je met het hele team incheckt om de dag te beginnen. Heb het dan niet direct over de werkinhoud, maar loop gewoon even iedereen langs om te horen hoe het gaat. Maximaal een kwartier is voldoende hiervoor. Ook een wekelijkse vaste belafspraak wordt vaak als positief ervaren, even inchecken hoe het met iemand gaat en waar iemand tegenaan loopt. 


Het klinkt misschien allemaal zo simpel en logisch, maar aandacht voor de mens wordt vaak vergeten als de bergen werk zich opstapelen. En juist de mensen zijn je grootste goed. Dan misschien maar wat minder tijd voor de stapel werk, maar zorgen dat alle collega’s energiek en mentaal gezond deze crisis doorkomen lijkt mij het allerbelangrijkste! 

Deze blog is geschreven door Leonie. 

Hoe denk jij over het begeleiden van starters in deze tijd?

Wilt u meer weten over begeleiding van starters op afstand?

Neem dan contact op met Leonie Susebeek