Leidinggeven aan de jongste generatie werkenden, zo doe je dat

De jongste generatie werkenden: de generatie die anders in het (werkende) leven staat dan de generaties daarvoor. Die andere dingen belangrijk vindt. Die anders werkt, of wil werken. Waarvan de wensen soms botsen met de wensen van de oudere generatie(s). In dit artikel vertellen we je wat je als manager kunt doen om ervoor te zorgen dat deze nieuwe generatie zo goed mogelijk landt binnen jouw organisatie. En je de kans op uitval door burn-out zo klein mogelijk maakt.

Heb je na het lezen meer vragen over de jongste generatie werkenden? Studelta bemiddelt, ontwikkelt en adviseert al meer dan 14 jaar over deze doelgroep. Zo hebben wij o.a. een compleet ontwikkelprogramma voor deze doelgroep ontwikkelt in onze Gym. Wil jij meer weten of heb jij vragen? Laat dan jouw gegevens achter. 

> Ik wil meer weten over de jongste generatie werkenden.


Een goed begin


De jongste generatie werkenden is nieuw op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat zij niet alleen de cultuur en de taal van jouw organisatie moeten leren kennen, maar ook nog moeten wennen aan het werkende leven. Moeten leren samenwerken met verschillende collega’s en leren omgaan met deadlines en (gedeelde) verantwoordelijkheden. Deze starters verwachten daarbij heel veel van zichzelf.

Deze generatie werkenden heeft daarom, misschien wel meer dan andere generaties, behoefte aan een duidelijke structuur en heldere kaders en verwachtingen. En ze wil graag kunnen terugvallen op een ervaren collega die als een soort mentor fungeert.

Het is dus goed om, zeker in het begin, voor een duidelijke structuur en focus te zorgen. Start bijvoorbeeld met een inwerktraject en geef de starter een ervaren mentor of buddy, bij wie hij of zij terecht kan met vragen over de organisatie of processen.

Autonomie


De jongste generatie werkenden wil graag bijdragen aan het grotere geheel en daarbinnen het verschil maken. Ze willen graag meepraten, maar nog liever meebeslissen en eigen verantwoordelijkheid dragen. Het helpt als je ze die mogelijkheid geeft. Liever één kleiner project met een heldere projectomschrijving, duidelijke rolverdeling en eigen verantwoordelijkheden, dan vijf grotere projecten waarin ze voor hun gevoel alleen maar meelopen.

Feedback


De starters van nu hebben behoefte aan vertrouwen en willen weten dat ze fouten mogen maken. Het is dus goed om een informele en open (leer)cultuur te creëren, waarbij jullie elkaar regelmatig en direct feedback geven. En vooral ook jullie blunders en leermomenten met elkaar delen. Gaat er iets goed? Geef dat dan ook aan. Deze generatie is ontzettend kritisch op zichzelf, het relativerend vermogen mag dus best van jou komen!

Daarnaast is het goed om af en toe met de starter in gesprek te gaan over zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Zoals je in eerdere artikelen uit deze serie hebt kunnen lezen is deze generatie ongeduldig en wil ze daarom soms iets te snel. Corrigeer de starter daarin, wees duidelijk over doorgroeimogelijkheden en blijf wederzijdse verwachtingen op elkaar afstemmen. Zo blijven jullie aangesloten.

Soft skills


De jongste generatie werkenden is ontzettend leergierig. Je zult zien dat ze zich de werkzaamheden snel eigen maken en ze snel effectief zijn. Vaktechnische cursussen zijn de eerste periode dus niet direct nodig, maar deze generatie heeft wel veel behoefte aan persoonlijke ontwikkeling. Zorg er dus voor dat jouw medewerkers de mogelijkheid krijgen om hun soft skills (verder) te ontwikkelen.

Leidinggeven met lef


De starters van nu houden niet van een strakke hiërarchie, top-down besluitvorming en bureaucratie. Heb je veel jonkies in je team? Creëer dan een cultuur waarin zij de ruimte krijgen om frisse ideeën uit te werken en verouderde processen te vernieuwen. Werk je in een vergrijsde organisatie? Houd er dan rekening mee dat de jongste generatie uitzoomt tijdens ellenlange vergaderingen en energie lekt bij de zin “Zo doen we dat hier nu eenmaal”. Geef deze starters ook dan de mogelijkheid het verschil te maken en ondersteun ze daarin, ook al vraagt dat lef ten opzichte van de rest van je team.

Dit was het 4e artikel uit de serie ‘Ben jij klaar voor de jongste generatie werkenden op jouw werkvloer?’. Eerder verschenen ‘Generatie Y in jouw organisatie, wat betekent dat?’, ‘Dit zijn de trends onder de jongste generatie werkenden’ en 'De jongste generatie werkenden & burn-out: 6 oorzaken’.

Seminar: Millennials & Burn-out

Toepassen in de praktijk

Ben jij geïnspireerd geraakt door het lezen van dit artikel? Wij zijn erg benieuwd wat jij gaat toepassen in jouw dagelijks werk. Loop jij nog tegen dingen aan of zie je het juist heel anders? Door onze 14 jaar ervaring met deze doelgroep helpen wij jou graag verder. Laat jouw gegevens achter en wij nemen contact met jou op.