Keuzestress


Het leven bestaat uit keuzes maken. De een nog lastiger dan de ander. We moeten op de middelbare school een profiel kiezen, daarna kiezen we een studie en na je afstuderen zijn er ook nog 1000 richtingen waarin je je carrière kunt starten. Of misschien heb je wel de luxe dat je twee banen zijn aangeboden en moet kiezen. En dat kan zorgen voor onrust.

“Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat iemand overspoeld wordt met informatie die overwogen moet worden om een 'goede' keuze te kunnen maken (Schwartz, 2004).”

Het lijkt zo mooi, al die keuzes; alle opties open. Maar is dat wel zo? Barry Schwartz heeft het in zijn TedTalk over (keuze)vrijheid. Hij stelt dat te veel keuzemogelijkheid ervoor zorgt dat we ‘verlamd’ raken. Hoe meer keuzemogelijkheden des te minder tevreden we zijn over onze eigen keuzes. Hoe komt dat?

Mis ik iets?
Als we (eindelijk) een keuze hebben gemaakt en deze blijkt niet perfect, dan hebben we spijt. We hadden een betere keuze kunnen maken. We vergelijken alle keuzes, wat ervoor zorgt dat we bang zijn om een kans te missen. Want als je iets kiest, kies je iets anders niet. Het is een soort ‘Fear of Missing Out’. Ook gaan onze verwachtingen omhoog van de keuze die we hebben gemaakt, waardoor we teleurgesteld zijn als het niet is wat we verwachten. En tot slot geven we onszelf dan de schuld voor de verkeerde keuze. Klinkt als een doffe ellende, toch?

Wat kun je doen om die keuzestress te verminderen?

  1. Volg je hart en geloof in jezelf. Je onderbuikgevoel zegt vaak meer dan je denkt.
  2. Gewoon die knoop doorhakken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer je snel kiest je blijer bent met je keuze dan wanneer je lang hebt lopen wikken en wegen.
  3. Doe net alsof je voor keuze A bent gegaan en check de volgende dag hoe je voelt. Voelt het goed? Dan heb je een goede keuze gemaakt. Heb je spijt dat je keuze B niet hebt genomen? Dan weet je welke je moet kiezen.
  4. Het gouwe ouwe lijstje met voors en tegens kan je helpen je keuze in ieder geval wat overzichtelijker te maken. Bedenk hierbij goed welke zwaarte de voor- en nadelen hebben.
  5. Vraag jezelf af waarom je voor een bepaalde keuze gaat. En denk hierbij verder dan het eerste, voor de hand liggende antwoord. Heb je een doel? Brengt deze keuze je dichter bij je doel? Wat is het resultaat op langere termijn?
  6. En vergeet niet: keuzes zijn zelden definitief.

Keuzes blijven moeilijk. Maar het komt wel goed, schatje.