Je houding bepaalt wie je bent

Hoe zit je op dit moment? Onderuitgezakt? Of juist in een alerte houding?

Sociaal psycholoog Amy Cuddy zegt: “De houding van je lichaam bepaalt wie je bent”. Hier zit een grote kern van waarheid in! Je fysiologie heeft namelijk invloed op je gemoedstoestand. Als recruiter herken ik dit vaak bij de kandidaten die ik spreek en de pioniers die ik begeleid. Sinds ik vorig jaar de opleiding tot NLP-coach heb afgerond, heeft dit voor mij nog meer achtergrond gekregen. Ik ben me meer bewust van mijn houding en via deze blog maak ik jou ook graag bewust van de invloed van je houding op je gemoedstoestand (én daarmee indirect op jouw successen!). Ik geef je wat tips om je gemoedstoestand op een positieve manier te beïnvloeden vlak voor dat spannende sollicitatiegesprek!

Leren van de expert

Amy Cuddy beschrijft dat lichaamstaal enerzijds beïnvloedt hoe anderen ons zien, maar dat we onszelf ook op een bepaalde manier voor de gek kunnen houden en ons zelfbeeld met onze houding kunnen verbeteren. Het maakt je zelfverzekerder wanneer je een houding aanneemt die daarbij past en dat kan weer zorgen voor meer succes in bijvoorbeeld je carrière.

In de praktijk
Zo had ik onlangs een feedbackgesprek en wist ik dat er kritische vragen gesteld konden worden over feedback die ik had gegeven. Ik ben een groot voorstander van het geven van feedback maar toch is het vaak spannend omdat je hoopt dat deze goed aankomt. Voorafgaand aan het moment waarop vragen omtrent de feedback aan mij gesteld konden worden, nam ik een ‘grotere’ houding aan en probeerde ik op mijn ademhaling te letten. Ik merkte dat ik rustiger kon reageren op de vragen die gesteld werden.

Wat ik bedoel met die ‘grotere’ houding? Bekijk dit filmpje.

Welke factoren spelen een rol?
Je lichaamshouding bepaalt dus hoe je je voelt en andersom beïnvloedt hoe jij je voelt ook je fysiologie. Je kunt hierbij denken aan hoe je ademhaling is (hoog, laag, oppervlakkig of juist diep) en de stand van je hoofd (rechtop, of juist als een zwaar object wat je met veel moeite enigszins omhoog kunt houden). Maar ook de manier waarop je zit of staat, hoe je toonhoogte is en met welk volume en welke snelheid je spreekt, bepalen hoe je je voelt.

En nu jij: wat kun je zelf doen?
Heb je binnenkort een presentatie, sollicitatiegesprek of beoordelingsgesprek en kun je een rustige en krachtige houding goed gebruiken? Neem dan 2 minuten de tijd om via je houding je gemoedstoestand te beïnvloeden. Sta even heel bewust stil bij je ademhaling, de stand van je hoofd en de rest van je lichaamshouding. Neem een grotere houding aan en adem een paar keer heel diep in en uit. Wees je ook bewust van je stem zodra je begint te praten. Oefen de eerste paar zinnen die je wil zeggen nog even en let daarbij op je toonhoogte en de snelheid waarmee je praat. Je zult merken dat je je rustiger voelt nu je je meer bewust bent van je houding. En die rust (en zelfverzekerdheid!) die jij zelf voelt, voelt je gesprekspartner zometeen ook!

PS: Wist je dat we in de Ontdekkingstrack als onderdeel van ons trainingsprogramma voor pioniers ook veel aandacht besteden aan de wisselwerking tussen houding, ademhaling en gemoedstoestand?

Zou je meer over dit onderwerp willen weten of denk je dat ik je kan helpen? Neem gerust contact met me op!

 

Pionier
Ben je benieuwd of wij jou ook kunnen helpen op avontuur van werkgeluk?