Innovatie in de zorg

De Nederlandse gezondheidszorg is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Die veranderingen zijn ingezet met de invoering van de marktwerking, en flink versneld door de opkomst van internet, nieuwe zorgpartijen, e-health en preventieve zorg. Zo is er meer concurrentie gekomen, en weten patiënten en cliënten die concurrentie ook steeds beter te vinden. Zorgorganisaties worden daardoor gedwongen meer te ondernemen en écht klantgericht te gaan werken. In dit artikel lees je hoe ontwerpers, design thinking en slimme innovaties daarbij het verschil kunnen maken.

De klant centraal


‘We gaan de klant centraal stellen’. Je hoort het in de zorg de laatste jaren steeds vaker. In het verleden bleek het echter nog wel eens een holle frase, of werd er met ‘de klant’ vooral de zorgverzekeraar bedoeld. Met de toegenomen concurrentie zien steeds meer zorgorganisaties in dat de patiënt of de cliënt de échte klant is en willen zij die ambitie steeds vaker ook echt waarmaken.

Veel zorgorganisaties worstelen alleen nog wel met de vraag hóe dan. Er loopt iets spaak in de dagelijkse processen, cliënten en patiënten klagen, maar hoe lossen we het op? Vaak wordt er dan een intern project opgestart, waarbij de processen nog eens met elkaar onder de loep worden genomen om te kijken waar het ‘leaner en meaner’ kan. Niet zelden wordt er dan ook een ervaren zorgconsultant ingevlogen, die zijn trucje nog eens komt doen en aan wat knoppen draait. Dat levert lang niet altijd het gewenste resultaat op.

Maar er zijn ook zorgorganisaties die het anders doen. Innovatieve zorgorganisaties met lef. Die, al dan niet na een mislukte poging om het probleem zelf op te lossen, een fris iemand van buiten aantrekken. Een jonge ontwerper bijvoorbeeld die, vanuit een andere discipline het vraagstuk ook vanuit een heel andere invalshoek benadert. Die op de stoel van de patiënt of cliënt gaat zitten, oplossingsgericht denkt en met vaak hele simpele ingrepen de klant echt centraal weet te zetten.

Een voorbeeld


Bij een van onze opdrachtgevers, een GGZ-instelling, waren cliënten niet tevreden over het intaketraject: het duurde te lang, het proces was ingewikkeld en de informatievoorziening onvoldoende. Nadat de instelling er zelf tijd en effort in had gestoken om het proces te verbeteren veranderde er niet veel aan de klantbeleving.

Daarop schakelde de instelling een pionier van Studelta in. Deze pionier was een industrieel ontwerper met een master strategic product design en had géén achtergrond of ervaring in de zorg. Maar dat bleek uiteindelijk alleen maar een pré. De pionier heeft met een frisse blik, zonder ballast en vanuit de behoefte van de cliënten, met behulp van design thinking, een nieuw intaketraject ontworpen. Het traject is inmiddels door cliënten getoetst en wordt op dit moment geïmplementeerd.

Ben je benieuwd hoe een ontwerper de vraagstukken in jouw zorgorganisatie kan helpen oplossen? Lees dan snel meer over ons Future Health Design traineeship. Of neem contact met ons op, we vertellen je er graag meer over!

Lorem ipsum
Ben je benieuwd hoe een ontwerper een zorgvraagstuk in jouw organisatie kan benaderen? Samen met U CREATE heeft Studelta het traineeship Future Health Design opgezet, waarin startende ontwerpers worden verbonden aan organisaties die worstelen met zorgvraagstukken en die openstaan voor innovatie. Ben je benieuwd hoe een ontwerper een zorgvraagstuk in jouw organisatie kan benaderen?