Ik sprak veel inspirerende docenten, directeuren, HR- en opleidingsmanagers. Ik maakte kennis met de verschillende sectoren, raakte bekend met termen als BBL, BOL, de mbo-raad en de SBB. Het belang van kwalificatiedossiers werd me overduidelijk gemaakt en inmiddels kan ik me niet meer indenken dat ik had ooit lastig vond om de verschillende niveaus binnen het mbo uit elkaar te houden.
Waar ik ontzettend enthousiast van werd, is de hoeveelheid aan mogelijkheden en initiatieven binnen het mbo. Ik sprak veel mensen met met een duidelijke visie over de toekomst van het mbo. En velen hadden duidelijke ideeën over de volgende vragen: hoe blijft het mbo verbinding houden met het snel veranderende beroepsveld? Hoe past het mbo nieuwe technologieën toe binnen het onderwijs? En hoe sluit het onderwijs beter aan bij de belevingswereld van de studenten?
Gemeenschappelijke visie
Wat me opviel is dat jullie visies eigenlijk niet zoveel van elkaar verschillen. Bij de beschrijving van jullie teams kwamen altijd de kernwoorden passie en betrokkenheid naar voren. En het mbo mag dus heel blij zijn met de hoeveelheid gepassioneerde docenten met het hart op de goede plek. En toch, rondleidingen door verschillende mbo-instellingen lieten me naast enkele bijzondere en inspirerende initiatieven, vooral ook veel traditioneel onderwijs zien, waarbij de motivatie van de leerlingen ver te zoeken was.
Om een passend antwoord te vinden op eerder genoemde vragen formuleerden jullie eigenlijk ook dezelfde oplossingen. Want je kunt nog zoveel mooie visies hebben, het ware verschil - zo vonden jullie allemaal - wordt gemaakt in het klaslokaal. De behoefte die jullie hierbij formuleerden lag bijna altijd op het gebied van persoonlijk leiderschap. Docenten die naast passie en betrokkenheid ook durven pionieren. Docenten die fouten durven maken, feedback durven ontvangen en verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en resultaten. Docenten die weten waar ze goed in zijn, maar die ook weten wanneer de hulp van anderen in te schakelen. Docenten die zichzelf blijven ontwikkelen en het grotere geheel in de gaten blijven houden. Docenten die op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het beroepsveld en studenten leren om zelf ook persoonlijk leiderschap te nemen.
Pionieren in het mbo?
Op de vraag “Heeft het mbo behoefte aan pioniers?” kan ik dus een kort antwoord geven: een unaniem ‘jazeker’! Dus ga ik door met onze missie om meer jonge hoogopgeleide pioniers te verbinden aan het mbo. Met dat mbo dat mijn hart inmiddels een beetje heeft gestolen. Maar ondanks dat velen van jullie weten wat er nodig is, blijkt het in de praktijk dus nog best lastig om docenten te laten pionieren.
Wat is er nodig om een omgeving te creëren waarin gepionierd wordt? Met deze vraag ga ik verder op pad en ik kom graag bij jullie terug met een antwoord. Ben je benieuwd hoe wij onze pioniers ontwikkelen om te leren pionieren? Lees dan deze blog van mijn collega Nina.