Hoe jaag je jong talent weg?

Steeds vaker zien we grote problemen met jongeren op de werkvloer: ze gaan veel te snel weer weg óf komen langdurig ziek thuis te zitten. Of dat aan jouw organisatie of aan hen ligt is niet meer relevant, want elke organisatie heeft er mee te dealen. Hoe komt het toch dat zoveel organisaties zoveel veel inspanning leveren om Millennials binnen te halen om ze vervolgens direct weer de deur uit te jagen?

De kracht van generatie Y
De jongst werkende generatie in een organisatie brengt een ontzettend grote potentiële verander- en vernieuwingskracht met zich mee. Zo is generatie Y (geboren tussen 1985 en 2000) de eerste generatie die doorgaans meer weet van techniek en digitale middelen dan oudere generaties. Maar élke nieuwe generatie op de arbeidsmarkt heeft het talent om verouderde en niet logische processen aan te wijzen in een organisatie. Vaak zijn dit gebruiken, systemen en processen die verandering en vernieuwing in de weg staan en waar zelfs alle generaties energie op verliezen!

...en waar die kracht verloren gaat
Onderzoek van Studelta wijst uit dat drijfveren als ontwikkeling, taakuitdaging, toekomstperspectief en sfeer ontzettend belangrijk zijn voor generatie Y. Maar de focus op deze drivers heeft totaal geen zin als de basis niet op orde is. Kracht ontlenen aan jouw drijfveren is ijzersterk, maar kansloos als je vervolgens totaal leeg loopt op die verouderde gebruiken, systemen en processen binnen jouw organisatie. Een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt heeft dan wel een radar voor het herkennen van die energielekken, het is voor deze jongeren vaak nog lastig om er ook verandering in aan te brengen.

Y-Scans: op zoek naar de energielekken
In onze zogenaamde Y-Scans verkennen we waar werkenergie wordt opgewekt en verloren. Door verschillende vraagstukken te verkennen ontstaat er een “scan” van een organisatie vanuit het oogpunt van de jongste generatie. De energielekken en bedreigingen voor innovatie komen op die manier aan het licht. We zien daarin duidelijke trends naar voren komen, oftewel factoren die ervoor zorgen dat generatie Y energie verliest. Dus: wat moet je als organisatie vooral doen om waardevol jong talent weg te jagen?

  • Onduidelijkheid is het grootste energielek. Dus communiceer vaag met elkaar, stel onduidelijke doelen, creëer verkeerde verwachtingen en kom afspraken niet na… en die Millennials lopen gillend de deur uit.

  • Negativiteit neemt ook veel energie weg. Laat collega’s lekker zeuren, klagen en elkaar verwijten maken. Iedereen moet immers z’n ei kwijt. Dus kruip vooral achter jouw bureau voor de lunch en laat ze lekker met hun sfeer.

  • Onderwaardering of beter het gebrek aan erkenning. Millennials verwachten veel van zichzelf. Goed genoeg is niet perfect. Ze snappen heus wel dat je even geen tijd had voor feedback en jouw waardering in het jaarlijkse (!) beoordelingsgesprek geeft genoeg voldoening. Stress schudden ze wel van zich in de yogasessie ‘s avonds.

  • Niet vernieuwen. Millennials zijn gewend aan directe resultaten. Wat is er niet binnen hun handbereik: vanochtend besteld, vandaag geleverd. Dus draai lekker nog een jaartje door op dat papieren dossier! Bovendien… ze snappen heel goed dat er weerstand is op verandering, dus zeg gewoon “dat hebben we al een keer geprobeerd” en ze gaan weer gemotiveerd terug naar hun alledaagse werk.

Zo simpel is het dus om jong talent kapot te maken of de deur uit te jagen. De oplossingen liggen voor de hand, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is. Het komt aan op jouw leiderschap: kun je luisteren? En daar vervolgens ook naar handelen? De potentie van deze generatie is echt heel groot, maar hélp ze dan ook om die potentie te ontsluiten.

Lees ook onze blog Hoe behoud je jong talent? over de drivers die aan intrinsieke (werk)motivatie ten grondslag liggen en de kernwaarden die generatie Y belangrijk vindt in het professionele leven.

Nieuwsbrief

Pssst...

Wil je op de hoogte gehouden van vaknieuws binnen jouw sector? En evenementen die we organiseren? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief, zodat we jou relevante informatie kunnen toesturen!