Generatie Y in jouw organisatie, wat betekent dat?

De jongste medewerkers in jouw organisatie komen waarschijnlijk uit generatie Y. Millennials dus. Vaak starters. De kans is groot dat deze groep de komende jaren groter wordt. Omdat het een talentvolle en innovatieve generatie is bijvoorbeeld. Maar ook omdat de krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren toeneemt. Wat betekent dat dan eigenlijk: generatie Y in jouw organisatie?

Een starter is…. een starter
Een millennial is meestal een starter. En daar waar iemand met een beetje werkervaring gewoon aan de slag gaat en de weg wel vindt, is voor een starter alles nieuw. Hij of zij moet niet alleen de cultuur leren kennen en de taal van de organisatie leren spreken, maar ook nog wennen aan het werkende leven, leren samenwerken met verschillende collega’s en leren omgaan met deadlines en (gedeelde) verantwoordelijkheden. Wij merken dat starters daarbij vaak ontzettend veel van zichzelf verwachten. Ze willen heel graag, en vaak te snel.

Bij Studelta zijn we - al zeggen we het zelf - experts in generatie Y. Zo werken er niet alleen veel millennials bij ons, we bemiddelen ook voornamelijk millennials. Omdat we hun valkuilen zo goed kennen begeleiden we starters die via ons aan het werk gaan (wij noemen ze liever pioniers) gedurende het eerste jaar in onze Gym. In die Gym trainen wij hun fysieke, mentale én emotionele conditie, zodat ze zich razendsnel ontwikkelen van starter tot effectieve professional. Ook in het projectbeheer zitten wij er kort op om te zorgen dat verwachtingen van opdrachtgever en pionier gedurende het project goed op elkaar afgestemd blijven.

Maar wat betekent het voor organisaties om starters in dienst te hebben?

Generatie Y is enthousiast, verfrissend, pro-actief en ambitieus…
Millennials zijn enthousiast, verfrissend, pro-actief en ambitieus. Dat enthousiasme en die ambitie is aanstekelijk. Het is dan ook verleidelijk om een millennial snel wegwijs te maken en vervolgens aan veel verschillende projecten te laten werken. Wij zien alleen in de praktijk dat dat voor veel stress en - helaas - vaak ook uitval zorgt. Want hoe meer projecten, hoe minder tijd per project. Hoe meer teams, hoe minder tijd om de organisatie en collega’s goed te leren kennen. En hoe groter de rolonduidelijkheid binnen projecten, hoe meer verwarring en stress bij de millennial.

…maar heeft ook behoefte aan duidelijkheid, focus, feedback en vertrouwen
Zorg dus, zeker in het begin, voor duidelijkheid en focus. Start met een inwerktraject en geef de starter een ervaren mentor of buddy, bij wie hij of zij terecht kan met vragen over de organisatie of processen.

Geef een starter liever één project met een duidelijke rolverdeling en eigen verantwoordelijkheden, dan vijf projecten waarin hij of zij rondzwemt. In de ideale verhouding besteedt een starter 80% van de tijd aan een groot project en 20% aan andere projecten. Het helpt een starter als je duidelijke projectomschrijvingen maakt, waarin heel expliciet staat wat er in het eerste jaar wordt verwacht en waar hij of zij naartoe groeit.

Zorg ook dat de starter zichzelf in zijn of haar enthousiasme niet voorbijloopt. Een starter moet leren niet overal ‘ja’ op te zeggen. Maar als leidinggevende kan je daar ook aan bijdragen, bijvoorbeeld door regelmatig feedback te geven en daarbij aan te geven dat hij of zij al genoeg doet. Blijkt na verloop van tijd dat het allemaal wel loopt? Durf dan ook samen met de starter vooruit te kijken en te kijken waar hij of zij nog meer waarde kan toevoegen.

Daarnaast is vertrouwen key voor generatie Y. Ze streven naar autonomie en verantwoordelijkheid en willen echt bijdragen aan het grotere doel van de organisatie. Geef ze daarvoor het vertrouwen. Als je ze daarnaast het gevoel geeft dat ze óók fouten mogen maken (ze zijn tenslotte aan het pionieren!) en successen viert, ben je helemaal lekker bezig!