Examentraining: wat maakt het een succesvol recept?

Het is niet nieuw om naast het volgen van het reguliere onderwijs extra lessen of trainingen te volgen ter voorbereiding op de examens. Zo vertrokken er tijdens mijn examenperiode (alweer dertien jaar geleden!) veel medeleerlingen richting Leiden om zich in een weekend in sneltreinvaart te laten trainen. Voor mij toen een raadsel. Want waarom zou je de stof - waar je al al heel lang mee aan het stoeien bent - binnen twee dagen wel snappen?

Laatste redmiddel

De gedachten die ik er destijds over had neem ik terug. Nu ik, als accountmanager onderwijs, zelf te maken heb met de stressvolle periode dat zich examens noemt, zie ik het belang van de trainingen in. Ik begrijp nu dat dit voor sommige leerlingen echt een laatste strohalm is, waardoor ze zo goed mogelijk voorbereid hun examenperiode ingaan. Waarom zou je deze mogelijkheid niet bieden, de vraag die ik nu eerder heb is; Hoe zorg je dat dit slaagt? Wanneer is het effectief? En wat voor training bereidt leerlingen in een korte tijd het beste voor?

De 4 ingedriënten
In mijn ogen zijn er vier zeer belangrijke ingrediënten die samen een succesvol recept vormen van een goede examentraining:

  1. Maatwerk binnen de training: er moet een overdracht tussen de vakdocent en de trainer zijn geweest. Zonder deze kennisoverdracht blijft de training te ‘algemeen’. Juist met deze kennis kan de trainer gerichter de leerlingen helpen en differentiëren. Vul dit aan met persoonlijke (vooraf geformuleerde) leervragen van de individuele leerling en iedere leerling wordt optimaal geholpen.

  2. Een ‘generatie Y’ trainer: een inspirerende, enthousiaste en betrokken jonge trainer die qua persoonlijkheid past bij de doelgroep, bepaalt voor 80% het succes van een training. Generatie Y staat dicht bij de belevingswereld van de leerlingen, heeft een laagdrempelige aanpak en weet goed gebruik te maken van afwisselende (digitale) werkvormen.

  3. Een gevarieerde training: zorg ervoor dat de training een goede afwisselende mix is van het doorlopen van de stof, het trainen van de algemene studievaardigheden en het doorlopen van het proces van de examens. De focus ligt niet meer op het alleen zenden van informatie, maar ook op een interactie tussen trainer en leerling. Afgewisseld met leuke ontspanningsoefeningen, een grapje of een praatje tijdens de pauzes zorgt er ook voor dat de leerlingen aangehaakt blijven.

  4. Besteed ook genoeg aandacht aan het zelfbeeld en zelfvertrouwen van de leerlingen; maak ze eigenaar van het proces. Ik geloof sterk dat als je aandacht besteed aan het vergroten van de leerling(en) hun zelfvertrouwen en zelfbeeld tijdens de training, dit resulteert in minder 'blokkades' tijdens de examens en meer oplossingsgerichte gedachten.

Lees ook eens het artikel van de zomerschool bij het Ettu Hillesum Lyceum in Deventer op nu.nl.