De ervaring op een lenteschool

Geschreven door: Boudewijn de Roode

“Ik heb nog nooit voor de klas gestaan, ik denk gewoon dat ik het leuk vind.” Een dag later ontving ik een mailtje met felicitaties dat ik was aangenomen en details over de examentrainingen in Rotterdam-Zuid, twee weken later kon ik
beginnen.

Ren- en vliegwerk
Voor ik goed en wel verwerkt had waar ik aan begon, stond de kick-off voor de deur. Na wat ren- en-vliegwerk kwam ik de volgende dag uiteindelijk de docentenkamer binnenlopen: “Examentraining?” “Jep”. Tijdens de rondleiding ben ik minstens twee keer wezen plassen, maar toen mijn naam werd geroepen om mijn leerlingen te verzamelen voor de kennismaking realiseerde ik me pas echt hoe zenuwachtig ik was. Mijn eerste half uur als leraar was een groot succes; ze bleven allemaal zitten en ze leken zelfs even naar me te hebben geluisterd.

Een spiegel
Je kunt je wel voorbereiden op de lesstof, maar geen studie pedagogiek bereid je voor op het gladde ijs van lesgeven. De sfeer in de les en de houding van de leerlingen zijn een volledige reflectie van je eigen houding en gedrag. Heb je de neiging chaotisch te zijn? Bereid je maar voor op chaos. Duld je geen tegenspraak? Heel erg veel succes. Bovendien voelen leerlingen haarfijn aan wanneer je aandacht afglijdt of wanneer je grip op de teugels verslapt. Het omgekeerde is ook waar. Als jij enthousiast omspringt met de leerlingen krijg je enthousiasme terug. Als jij positieve energie met je meedraagt krijg je positieve energie terug.

'Ik kon wel janken'
Na de eerste dag was ik fysiek gesloopt en sociaal uitgeknepen. Overigens ging de eerste dag prima, maar het kostte me al mijn energie voor die dag om drie uur lang acht VMBO’ers aan het werk te houden. Dag twee besloot ik klassikaal een examen te doorlopen en wat meer onderwerpspecifieke uitleg te geven. De kinderen waren enorm enthousiast over mijn toewijding om hen iets te leren. De nonchalante en ongeïnteresseerde leerlingen van de dag ervoor kwamen ineens vooraan zitten en begonnen aantekeningen te maken. Tegen het einde van de drie uur kreeg ik unaniem te horen dat ze nog nooit zulke goede uitleg hadden gekregen. Na dag twee liep ik op wolken en kon ik de hele wereld aan. Na dag drie vroegen de leerlingen of ik kwam solliciteren op hun school, ik kon wel janken.

Nog nooit heb ik in zo’n korte tijd zoveel staten van wanhoop, geluk, twijfel, ongenoegen en voldoening doorgemaakt. Wat een fantastische baan was dit!