Je bent aan het afstuderen, of net afgestudeerd. En je bent je aan het oriënteren op de arbeidsmarkt. Misschien hebben er al wel werkgevers op je deur geklopt. Grote commerciële bedrijven zijn er tegenwoordig als de kippen bij. Vleiend natuurlijk, en verleidelijk. Maar is dat wel wat je wilt? Een grote commerciële organisatie? Of is een maatschappelijk betrokken organisatie meer iets voor jou? En hoe kom je daar achter?
Bij het bepalen van je keuze zijn je drijfveren ontzettend belangrijk. Die moeten passen bij de organisatie waar je gaat werken. Dus wat geeft jou voldoening? Ga je liever voor financiële winst of voor maatschappelijke winst? Krijg je er een kick van om een bedrijf te laten groeien? Of ga je liever elke avond naar huis met het idee dat je hebt bijgedragen aan een maatschappelijk doel?
Vraag je daarnaast eens af of je vooral resultaatgericht of procesgericht bent. Bij commerciële organisaties wordt het resultaat vaker centraal gesteld dan het proces. Zo snel mogelijk geld verdienen of zoveel mogelijk klanten binnenhalen. Bij een maatschappelijke organisatie staat het proces vaak meer op de voorgrond. Stel, een gemeente gaat een nieuw jeugdzorg beleid implementeren. Om draagvlak te creëren is het belangrijk om de betrokken partijen mee te nemen in de besluitvorming. Een sterk proces is dan essentieel voor het slagen van een project.
>> Ik ben benieuwd naar de vacatures in de maatschappelijke sector
Ook de onderlinge verhoudingen binnen de organisatie zijn belangrijk. Waarin voel jij je thuis? In een organisatie waarin je ook intern zo veel mogelijk commerciële kwaliteiten moet laten zien, om zo snel carrière te kunnen maken? En waarin een beetje ellebogenwerk niet wordt geschuwd? Of in een organisatie waarin je collega’s intrinsiek gemotiveerd zijn op het maatschappelijke doel? En daar samen aan willen werken?
Overigens zien we dat de verschillen hierboven tegenwoordig steeds minder scherp worden. Commerciële en maatschappelijke organisaties gaan namelijk steeds meer op elkaar lijken. Zo hebben grote commerciële organisaties als Nike, Unilever en sommige banken steeds vaker ook een maatschappelijk doel. Zij beseffen namelijk dat de generatie waar jij toe behoort massaal voor bedrijven met zo’n maatschappelijk doel kiest. En die boot willen zij natuurlijk niet missen. Daar zijn ze commercieel genoeg voor.
Daarnaast worden maatschappelijke organisaties ook steeds innovatiever en commerciëler. Organisaties in de gezondheidszorg bijvoorbeeld, hebben te maken met privatisering en marktwerking. Daardoor is de concurrentie in deze sector toegenomen. Zorgorganisaties worden daardoor gedwongen veel meer te ondernemen en klantgericht te gaan werken. Maar ook bij gemeenten en woningcorporaties wordt er steeds klantgerichter gewerkt.
>> Ik wil aan de slag binnen de maatschappelijke sector!