Ben jij een obsessieve presteerder? Wij geven je tips!

Ik sta midden in de Gym, de trainingsruimte van Studelta, samen met een grote groep mensen. We hebben duo’s gevormd en geven elkaar steeds een opdracht waar de ander ‘Ja!’ op móet zeggen en die we vervolgens ook gaan uitvoeren. Stukje sprinten? Sure. Feestje bouwen? Gaan we doen! Kopje koffie halen? Ja, daar ben ik wel aan toe! Wat we met z’n allen aan het doen zijn? We zijn op de Inspiratiedag van Studelta!

Presteren moet
Deze dag staat in het teken van ‘de prestatiemaatschappij’. En dat is een term die vast een belletje bij je doet rinkelen, al was het alleen maar omdat je het woord tegenwoordig vaak tegenkomt in de media (bijvoorbeeld in de Correspondent, NRC en Trouw). Steeds meer mensen, met name millennials, ervaren burn-outklachten en werkgerelateerde stress. En niet alleen op werk, maar ook in ons vrijetijdsleven neemt de druk om te presteren toe, zo omschreef mijn collega Ellen laatst al.

Reden genoeg om daar met een club enthousiaste en ambitieuze millennials eens bij stil te staan. Niet dat we vandaag alleen maar zitten en luisteren, trouwens.We openen de dag namelijk met iets luchtigs: improvisatietheater. Onder leiding van improvisatiecollectief De Lelijke Eendjes maken we vooral veel fouten tijdens verschillende improvisatieoefeningen, want in theater mag dat allemaal. Vandaar dus dat feestje bouwen, met slechts twee mensen en zonder muziek. En dat stukje sprinten in een veel te kleine zaal.

What's in it for me?
...hoor ik je nu denken. Was je er niet bij, vorige week vrijdag in Amsterdam-Noord, en ben je toch benieuwd wat je kunt doen om de stem van de obsessieve presteerder een toontje lager te laten zingen? Ik geef je drie vuistregels die ik meenam na deze dag en ik weet zeker dat ik niet de enige millennial ben die hier wat aan heeft:

  1. Fouten maken mag. Maar ook: fouten hoeven zeker niet altijd zinvol te zijn. Soms maak je een domme, stomme fout en levert dat je werkelijk niets positiefs op. Dat is niet erg, want regelmatig een stommiteit begaan - of dat nou op je werk is of in je privéleven - is uitzonderlijk goed voor je relativeringsvermogen. Sure, het was liever niet gebeurd en het was nergens goed voor, maar was het nou écht zo erg?

  2. Sta eens stil bij wat jou zin-geeft in je leven. Wat vind je belangrijk, waar krijg je energie van en wat vind je juist eigenlijk helemaal niet leuk? Dat wil trouwens niet zeggen dat je nooit meer vervelende dingen hoeft te doen, maar het stilstaan bij zingeving kan je wel helpen met keuzes maken. Een tip? Schrijf eens een paar weken dagelijks op waar je die dag dankbaar voor was en lees die lijstjes na een maand of 2 eens terug. Welke activiteiten, personen, gevoelens of thema’s zie je vaak terugkomen? Kennelijk zijn dát de dingen die jou zin-geven.

  3. Adem! Lekker logisch natuurlijk, maar het helpt echt. Voel je dat stress de overhand neemt? Zit je hoofd vol negatieve gedachten en lukt het niet meer om de boel te relativeren? Doe je ogen dicht en adem tien keer diep in en weer uit. Je voelt je meteen rustiger.


Dank aan De Lelijke Eendjes, Mark Siegenbeek van Heukelom, Thijs Launspach en Nina van Kersbergen voor een inspirerende dag! Benieuwd hoe de dag er écht uitzag? Dat bekijk je in onze aftermovie!

Pionier
Wil jij ook starten met jouw avontuur van werkgeluk? Schrijf je dan in bij Studelta.