4 fouten van banken tijdens een reorganisatie

Reorganisaties zijn in de financiële sector aan de orde van de dag. In het afgelopen jaar heb ik dan ook veel starters bemiddeld, die uiteindelijk in een onduidelijke en spannende tijd terecht kwamen. Voor de innovatiekracht van banken is generatie Y van groot belang. Zaak dus om deze starters te behouden, juist in tijden van reorganisatie. Door de volgende vier fouten te voorkomen, zal dat een stuk gemakkelijker worden!

1. Niet focussen op toegevoegde waarde
Te vaak ligt de nadruk in tijden van verandering op harde eisen waaraan bankmedewerkers moeten voldoen. ‘Nienke kan niet goed werken met een bepaald systeem? Dan gaat ze maar buiten de bank op zoek naar een nieuwe functie’. Zoals mijn collega David in een eerdere blog al schreef; ga op zoek naar iemands krachten. Generatie Y krijgt energie van nieuwe dingen leren, vaak in tegenstelling tot de oudere bankcollega’s zoals werd beschreven in het FD. Misschien is Nienke niet goed met dat ene systeem, maar is haar persoonlijkheid wel van enorme waarde voor het team. Als iemand echt past bij de organisatie, volgt het leren werken met dat systeem vanzelf - zeker bij generatie Y.

2. Niet transparant zijn
Zodra duidelijk is welke medewerkers op afdeling A hun baan behouden en welke niet moet dit gecommuniceerd worden. Waarom langer wachten, zoals ik laatst zag gebeuren bij één van onze opdrachtgevers? Om de pijn te verzachten? Om de moraal hoog te houden? Onduidelijkheid zorgt alleen maar voor onderlinge verhalen, roddels en minder productiviteit - zeker als het hele team aanvoelt dat er allang meer duidelijk is dan er gecommuniceerd wordt. Generatie Y’ers hechten bovendien minder aan vastigheid dan eerdere generaties en zullen dus sneller overstappen naar een concurrent als ze geen duidelijkheid krijgen.

3. Niet weten wat er speelt op de werkvloer
Als jij als manager niet transparant bent, zijn jouw medewerkers dat ook niet. Terwijl het juist zo belangrijk is te weten wat er speelt op de werkvloer. Je weet liever vandaag dan morgen dat Sebastiaan uit jouw team erover denkt ergens anders te gaan werken. Nu kun je er nog wat aan doen! Voor generatie Y is een betrokken leider, die een persoonlijke band aangaat met medewerkers, ontzettend belangrijk. En dat geldt natuurlijk al helemaal als er onzekerheid heerst.

4. Generatie Y niet betrekken bij de verandering
Ik zie veel banken top-down een nieuwe koers inzetten en maar hopen dat de medewerkers zich hierin kunnen vinden. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Generatie Y is bij uitstek geschikt om met een frisse blik te helpen bij het vormgeven van de verandering. Starters van nu willen het gevoel hebben echt van waarde te zijn voor de bank. Door hen te betrekken bij een reorganisatie maak je optimaal gebruik van hun veranderbereidheid en out-of-the-box ideeën!