Uit alle evaluatiegesprekken die ik aan het einde van het schooljaar voer, kan ik zonder twijfel concluderen dat het contact met de leerlingen het docentenvak zo tof maakt. Daar komen startende docenten hun bed voor uit! Tuurlijk, ze zijn niet altijd even lief en gemotiveerd. Het gebeurt heus wel eens dat je, als startend docent, leerlingen liever achter het behang plakt. Jouw aandeel in hun ontwikkeling echter, en hoe je die groei van dag tot dag kunt observeren, maakt dit allemaal goed! Zelfs de ‘etterbakjes’ ga je missen in de vakantie. Eerlijk waar.
Als docent krijg je vanaf de eerste dag al een zekere mate van vrijheid: je gaat namelijk zelf invulling geven aan je lessen. Idealiter ligt er overigens wel een soort van lesprogramma klaar. Zeker als je startend docent bent, kan het anders namelijk wel een beetje too much zijn. Tegelijkertijd biedt het juist de kans voor jou om te pionieren! Je kunt creatief zijn met je lessen. Behalve de lesinvulling, hebben we gemerkt dat onze onderwijsstarters ook buiten de lessen zelf initiatief tonen. Zo blijkt op het Ithaka - een ISK-school in Utrecht - dat de ‘doorgewinterde’ docenten worden wakker geschud door onze (onbevoegde) Studelta-pioniers.
Lijkt het jou gaaf om leerlingen te helpen in hun ontwikkeling en ook het toch ietwat stoffige onderwijs wakker te schudden? Ga het gewoon DOEN! Als je via ons start, hoef je geen bevoegdheid te hebben. En je hoeft ook niet met je lerarenopleiding bezig te zijn. Liever niet, zelfs. Dat klinkt misschien wat gek (hoezo kun je zonder bevoegdheid lesgeven? Je laat een verpleegkundige zonder opleiding toch ook niet een infuus aanleggen?), maar wij hebben geleerd dat juist die ervaring voor starters de beste leerschool is. Misschien kom je er wel achter dat je een geboren docent bent. Of het is helemaal niks voor jou, dat is ook prima!